reklama

Môj rok s elektromobilmi

Za uplynulý rok som mal možnosť využívať viacero elektromobilov a v tomto článku sumarizujem moje postrehy a úvahy týkajúce sa elektromobilov a ich každodenného používania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Téma elektromobilov je hodne živá počúvame ako je nevyhnutné, aby sme významnú časť dopravy „elektrifikovali“. Čo to ale znamená pre každodenný život. Pre mňa to bolo dennodenné dochádzanie z Malaciek do Bratislavy čo je zhruba 90 km denne. A ako je to teda z ich prevádzkou, načo sa treba prichystať? 

Keď sme sa v rámci firemného workshopu rozprávali čo sú výhody elektromobilov tak víťazili najmä prednosti ako:

  • Tichý chod 

  • Okamžitá reakcia auta na stlačenie „plynového“ pedálu

  • Čistejšie tankovanie – nezašpiníme sa od nafty alebo benzínu

Ako nevýhody sa spomínali najmä:

  • Krátky dojazd

  • Nedostatočná sieť nabíjacích staníc 

  • Cena vozidiel

Ja som najčastejšie používal VW e-Golf z 24kWh akumulátorom, čo je príjemné a šikovné vozidlo do mestskej premávky. A plne zodpovedá výhodám a nevýhodám elektromobilov. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podobne ako u klasických vozidiel so spaľovacím motorom aj tu platí, že uvádzaná spotreba úplne nesedí s tým čo je skutočnosť. Takže z NECD spotreby 13 kWh/100km bola v skutočnosti dlhodobá spotreba cca 18kWh/100km. Ten rozdiel je na prvý pohľad priepastný, ale treba povedať, že môj jazdný cyklus sa takmer vôbec nezhodoval s tým čo má metodika NECD alebo aj WLTP. Väčšinu času som išiel výlučne po diaľnici alebo Bratislavskom obchvate a teda aj moja priemerná rýchlosť bola výrazne vyššia.

Zásadným rozdieľom voči autu so spaľovacím motorom je, že motor nemá žiadne odpadové teplo a teda treba kúriť elektrinou. Kklimatizácia v lete až tak zásadne nevplýva na dojazd vozidla ako kúrenie v zime. Ak sú teploty pod nulou, tak sa dojazd výrazne skracuje. Moja spotreba v decembri atakovala takmer 21kWh/100 km. Preto je veľmi vhodné využívať zohriatie vozidla pred jazdou, čo mali všetky elektromobily, ktoré som používal. To však väčšinou vyžaduje, aby bolo vozidlo pripojené k nabíjačke. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nabíjanie je tá zásadná zmena v používaní vozidla, lebo nabíjať budete výrazne častejšie ako tankovať benzín. Ja so to prišiel domov a auto som pripojil na nabíjačku a keď som prišiel do práce tak som ho zase pripojil na nabíjačku. Najčastejšie som využíval obyčajnú nabíjačku na 220V s výkonom 2,2 kW. To znamená že za hodinu stúpne energia v akumulátore o 2,2 kWh čo je dojazd zhruba 10-15 km... to je strašne málo, ale na druhej strane je to najlacnejší spôsob nabíjania. V tomto prípade hovoríme o nabíjaní striedavým prúdom – označované AC. Teoreticky ak máte k dispozícii 3 fázovú zásuvku 400V/ 16A, tak môžete mať nabíjačku s výkonom 11kW a v prípade 32A zásuvky až výkon 22kW. To už vyzerá zaujímavejšie lebo teoreticky by som mohol nabiť ten e-Golf za niečo vyše 2 hodín pri 11kW výkone a za 1 hodinu pri 22kW. Ale iba teoreticky, lebo AC nabíjanie je obmedzené palubným usmerňovačom, ktorý zabezpečuje, že striedavý prúd je usmernený na jednosmerný prúd, ktorým sú nabíjané akumulátory. A ako iste tušíte, tak výkon týchto usmerňovačov je zväčša limitovaný a pohybuje sa od 3,6 kW do 9kW. Jedinou výnimkou je Renault Zoe, ktorý má palubný usmerňovač s výkonom až 22kW, ale je to zároveň jediný automobil na Slovenskom trhu bez jednosmerného rýchlo nabíjania tzv. DC.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz poďme na konektory, je to podobný zmätok ako bol pri mobilných telefónoch. U nás sa na verejných nabíjacích staniciach stretneme s 3 druhmi konektorov CHAdeMO, Mennekes Type 2 a CCS. Konektor CCS je vlastne rozšírením konektora Mennekes o 2 jednosmerné kontakty. V rámci EÚ je presadzovaná najmä táto dvojica konektorov. S konektormi CHAdeMO sa môžete stretnúť skôr u starších vozidiel a u vozidiel Nissan. Na Slovensku máme aj 2 rýchlo nabíjacie stanice TESLA ale tie môžu využívať len majitelia vozidiel TESLA. Výrazný rozvoj nabíjacej siete nastal najmä v poslednom roku a väčšina nových staníc je vybavená všetkými tromi typmi konektorov. Nové nabíjacie stanice zväčša umožňujú nabíjanie AC s výkonom do 22kW a nabíjanie DC s výkonom do 50kW. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčšina verejných nabíjacích staníc je už dnes spoplatnená a vyžaduje určitý druh registrácie. Nie je mi jasné prečo ale v princípe neviete prísť k nabíjacej stanici, nabiť auto a zaplatiť platobnou kartou... Namiesto toho musíte mať buď nejakú kartičku, aplikáciu v mobile alebo nejakú inú registráciu. Tu by sa oplatilo inšpirovať Slovnaftom, ktorý dáva platobný terminál už priamo na výdajný stojan. Ako zamestnanec som prioritne využíval nabíjaciu sieť Slovenských elektrárni, ale aj Greenway, ZSE a ALZA (mimochodom, to je jedna z mála rýchlo nabíjacích staníc zadarmo aj keď iba zákazníkov). 

Poďme trochu do ekonomiky, ak nabíjate doma, tak vás 1kWh stojí asi 10 centov. Ak pôjdete na rýchlo nabíjačku tak vás AC nabíjanie bude stáť asi 20centov a DC nabíjanie bude okolo 40 centov. Keď budete nabíjať doma, zhruba 10% energie budú straty a teda na nabitie akumulátora o 10kWh miniete asi 11kWh. Ak pôjdete na nabíjaciu stanicu, tak platíte dodanú energiu do akumulátora a straty sú na strane dodávateľa. Pri DC nabíjačke s výkonom 50kW môžu byť straty do 30%. Zároveň si treba uvedomiť, že nabíjanie neprebieha lineárne a najmä pri nabití nad 90% sa výrazne spomaľuje rýchlosť nabíjania. Pri testovaní Hyundai Kona Electric s 64kWh akumulátorom bol rozdiel markantný, keď rýchlo nabíjanie na 90% malo trvať hodinu ale na 100% až 2 hodiny. 

Vráťme sa ale naspäť k môjmu dochádzaniu 90 km denne. Ak by som na to využíval Hyundai Kona s 64kWh akumulátorom, tak by mi malo stačiť nabíjať raz za 3 dni a mal by som dobiť zhruba 54 kWh. Takže ak by som použil nabíjačku 220V, ktorú mi pribalili do kufra, tak auto nabijete za nejakých 25 hodín... ale zaplatím len 6Eur, čo je len 2,2 Eura na 100km. Druhá možnosť je kúpiť si výkonnejšiu 3 fázovú nabíjačku, čo mi umožní nabíjať výkonom 7,2 kW a teda naplno nabijem už za 8 hodín. Náklady na km budú tie isté ale musím kúpiť nabíjačku za približne 700 Eur a zabezpečiť jej odbornú montáž. Dobre poviem si, že raz za 3 dni sa zastavím na nejakej rýchlo nabíjačke a popri tom aj nakúpim. Takže pripojím moje auto na nabíjačku a dobijem ho na 90% a mám hodinku na nákup. Na konci budem mať natankovaných zhruba 50kWh a bude ma to stáť asi 20Eur... 7,4 Eura na 100km. Ale ak by som išiel na benzínovom aute so spotrebou 7 l/100km tam ma to bude stáť 8,75 Eura na 100km. Takže ak si porovnáme Hyundai Kona Electric za nejakých 44 tis. Eur vs. Hyundai Kona 1,6 GDi za nejakých 22 tis. Eur tak niekde je problém. V podstate pri 30 000 km ročne za 7 rokov ušetríme na prevádzkových nákladoch zhruba 13 800 Eur. Záruka na batériu je obvykle okolo 6-8 rokov a okolo 150 tis – 200 tis. km. 

Dodávatelia energie sa snažia nastaviť rôzne nabíjacie programy a jeden z nich je tzv. Flat, kedy zaplatíte fixnú sumu a môžete nabíjať koľko chcete. Napr. U ZSE je to 69 Eur mesačne čo by malo výrazne vylepšiť ekonomiku aj pre prípad rýchlo nabíjania.

Odhliadnuc od ekonomiky mne sa jazdenie elektromobilom páčilo. Musím povedať, že mojím cieľom nebolo dosahovať čo najhospodárnejšiu prevádzku a skôr som využíval temperamentnosť všetkých elektromobilov. Úžasná je najmä rýchlosť reakcie na stlačenie plynového pedálu, je okamžitá, žiadna preraďovanie, žiadne oneskorenia automatickej prevodovky. Hodne návykové je využívanie maximálnej regenerácie energie pri brzdení, čo znamená že väčšinou vám stačí zdvihnúť nohu z plynu a auto dostatočne brzdí. Tieto výhody oceníte najmä v mestskej prevádzke, a na semaforoch necháte za sebou rôzne športové vozidlá! Nečakajte ale nejaké vysoké maximálne rýchlosti, tie sa pohybujú okolo 145 až 170 km/h a zväčša sú elektronicky obmedzené. Väčšina elektromobilov je stále vhodnejšia na každodenné dochádzanie do práce ako na dlhé výlety. 

Čo sa mi nepáčilo bolo nabíjanie, denno denné nabíjanie, znamená zmotávanie nabíjacieho káblu, ktorý je špinavý a teda ste asi špinavší ako keď tankujete na benzínovej pumpe. 

Pre úplnosť uvádzam zoznam vozidiel, ktoré som mal šancu vyskúšať: 

  • Nissan Leaf (od verzie z roku 2014 až po tohto ročný model) – toto je pionier elektromobilov, má najviac predaných vozidiel 

  • VW e-Golf – tu vás prekvapí, že na rozdiel od všetkých iných elektromobilov je to v prvom rade Golf zo všetkou svojou strohosťou a praktickosťou 

  • Hyundai Ioniq Electric – vynikajúca výbava, najnižšia spotreba a sadalo ktoré sa vám pri každom vystupovaní a nastupovaní posunie dozadu aby ste mohli pohodlne nastúpiť. 

  • Hyundai Kona Electric – veľmi vydarené malé SUV s veľmi slušným dojazdom cez 300km 

  • BMW i3 – pre mňa BMW za rozumnú cenu – jeho cena je podobná ako nového e-Golfu alebo Hyundai Kona electric 

  • BMW i3s – úžasný zážitok – 125kW výkon, relatívne nízka hmotnosť

  • Renault ZOE – má šancu byť prvým „ľudovým“ elektromobilom

Michal Ševera

Michal Ševera

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rád sa vŕtam vo veciach a sem tam je z toho niečo zaujimavé... A myslím že 100 znakov je až príliš veľa. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu